تفاوتهای اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی
رهبر انقلاب اسلامی در پیام حج سال ۱۳۹۳ فرمودند: موضوع مهم و دارای اولویت، نگاه هوشمندانهای است که فعالان دلسوز جهان اسلام باید به تفاوت میان اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی داشته باشند و از خلط و اشتباه میان این دو، خود و دیگران را برحذر بدارند.» در این مطلب تفاوتهای این دو براساس بیانات آیت الله ای آمده است.
امام خمینی اسلام را به اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی تقسیم کرد
آیا تضعیف اسلام و مسلمین، ایجاد تفرقه، مقابله با انقلاب اسلامی و تبرّی از اولیای خدا و تهمت و بهتان به آنها و افکار آیات خدا - ولو ی هم باشد اشکالی ندارد؛ ولی حمایت از مظلومان و برائت از مشرکان و همنوایی با محرومان و ستمدیدگان و اعتراض به تسلط امریکا و اسرائیل بر کشورهای اسلامی و مخالفت با غارتگری کمپانیهای خارجی و محکوم کردن خیانت رؤسا و سلاطین مسلمانْنام و حمایت از مبارزات مسلمانان واقعی و امثال آن جرم است؟!
اینجاست که سخن امام فقید ما، آن داعی الیاللَّه و فانی فیاللَّه آشکار میشود که اسلام را به اسلام ناب محمّدی(ص) و اسلام امریکایی تقسیم میکرد. اسلام ناب محمّدی، اسلام عدل و قسط است؛ اسلام عزت و اسلام حمایت از ضعفا و پابرهنگان و محرومان است؛ اسلام دفاع از حقوق مظلومان و مستضعفان است؛ اسلام جهاد با دشمنان و سازشناپذیری با زورگویان و فتنهگران است؛ اسلام اخلاق و فضیلت و معنویت است.
اسلام امریکایی، چیزی به نام اسلام است که در خدمت منافع قدرتهای استکباری و توجیهکنندهی اعمال آنهاست؛ بهانهیی برای انزوای اهل دین و نپرداختن آنان به امور مسلمین و سرنوشت ملتهای مسلمان است؛ وسیلهیی برای جدا کردن بخش عظیمی از احکام اجتماعی و ی اسلام از مجموعهی دین و منحصر کردن دین به مسجد است (و مسجد نه به عنوان پایگاهی برای رتق و فتق امور مسلمین - چنانکه در صدر اسلام بوده است - بلکه به عنوان گوشهیی برای جدا شدن از زندگی و جدا کردن دنیا و آخرت).
اسلام امریکایی، اسلام انسانهای بیدرد و بیسوزی است که جز به خود و به رفاه حیوانی خود نمیاندیشند؛ خدا و دین را همچون سرمایهی تجار، وسیلهیی برای زراندوزی یا قدرتطلبی میدانند و همهی آیات و روایاتی را که برخلاف میل و منفعتشان باشد، بیمحابا به زاویهی فراموشی میافکنند و یا وقیحانه تأویل میکنند. اسلام امریکایی، اسلام سلاطین و رؤسایی است که منافع ملتهای محروم و مظلوم خود را در آستانهی آلههی امریکایی و اروپایی قربان میکنند و در مقابل، به حمایت آنان برای ادامهی حکومت و قدرت ننگین خود چشم میدوزند؛ اسلام سرمایهدارانی است که برای تأمین سود خود، پا بر همهی فضیلتها و ارزشها میکوبند.
آری، این اسلام امریکایی است که مردم را به دوری از ت و فهم و بحث و عمل ی میخواند؛ ولی اسلام ناب محمّدی، ت را بخشی از دین و غیرقابل جدایی از آن میداند و همهی مسلمین را به درک و عمل ی دعوت میکند؛ و این چیزی است که ملتهای مسلمان باید همواره از امام فقید خود و زبان گویای اسلام به یاد داشته باشند. ۱۳۶۸/۰۴/۱۴
راز اصلی جذب دلها و مقاومت مردم در انقلاب، اسلام ناب بود
به خاطر اسلام، خدا دلها را متوجه انقلاب و رهبر و ملت ایران کرد. آن چیزی که به پاها و دلهای شما قوّت داد، تا بتوانید راههای طولانی را طی کنید و به اینجا بیایید، اسلام ناب و مدافع مظلوم و ناسازگار با ظالم بود. این اسلام است که دلها را جذب و جمع میکند و نیرویی عظیم و شکستناپذیر به وجود میآورد. راز اصلی همین نکته است، که ما باید آن را درست درک کنیم و همیشه به یاد داشته باشیم. انقلاب اسلامی تا وقتیکه در خط صحیح اسلام ناب- یعنی خط امام- با دقت حرکت میکند و شما مردم دین و اسلام را بر هر چیز دیگر ترجیح میدهید و روحیهی دفاع از اسلام و ارزشهای اسلامی را زنده نگه میدارید و شعارهای کوبنده و برخاسته از متن اسلام را مورد توجه قرار میدهید، نه امریکا و نه شرق و غرب و نه ارتجاع و نه هیچ قدرت دیگر، قادر نخواهند بود که شما و کشور و نظام جمهوری اسلامی را از حرکت به سمت هدفهای خود بازدارند. ۱۳۶۸/۰۴/۲۱
اسلام وابسته به استعمار مورد تهاجم فرهنگی دشمن نیست
امروز تهاجم فرهنگی عظیمی علیه اسلام هست که ارتباط مستقیمی با انقلاب ندارد. این تهاجم، وسیعتر از انقلاب و علیه اسلام است. چیز عجیب و فوقالعادهیی است که با تمام ابعاد فرهنگی و اجتماعی و ی، علیه اسلام - و حتّی اسلامی که در تودهی مردم الجزایر نفوذ دارد - وارد کارزار شده است. فقط یک استثنا دارد و آن اسلامِ وابسته به دستگاههای استعماری و فهدگونه است؛ والّا حتّی اسلامهای به معنای اعتقاد عوامانهی مردم هم مورد تهاجم است؛ چه برسد به اسلام ناب و انقلابی - و به تعبیر آنها اسلام ایران - که دیگر وضعش روشن است. ۱۳۶۸/۰۹/۰۷
شیفتگان اسلام آمریکایی مایه شادی دشمنان هستند
درست است که امروز ت و اسلام، راه و جایگاه خود را کاملاً پیدا کردهاند؛ اما این طور هم نیست که افکار انحرافی، بکلی از بین رفته و ریشهکن شده باشد. کسانی که هنوز نتوانستهاند جلوهی انقلابی اسلام را درک کنند، باز هم در حوزهها و در کسوت ت هستند. هنوز کسانی که به جای کینهی امریکا و دشمنان، قلبهای آنها جایگاه کینهی مجاهدان فیسبیلاللَّه و جوانان مؤمن و پرچمداران حقیقت است، در حوزهها و بیرون از حوزهها نیز پیدا میشوند. همان متحجّرانی که امام مکرر اشاره کردند - یعنی دوستداران و شیفتگان اسلام امریکایی؛ اسلامی که ت و دین و معنویت را از مسیر خود و از مردم و خدا دور میکند و مایهی شادی و آسایش دل دشمنان خدا میشود - هنوز هستند. در همهی جبههها، حضور جوانهای مؤمنسلام آمریکایی اصطلاحی است که توسط حضرت امام روحالله خمینی (ره)برای توصیف نوعی اسلام جعلی استفاده میشداین اصطلاح، بعدها کاربرد گستردهتری پیدا کرد و حتی در منازعات ی مورد استفاده قرار گرفت ومرز اسلام واقعی وغیرواقع را مشخص می کرد.
پیشینه این واژه ی به دوران اول انقلاب سال ۱۳۵۷، هنگامیکه حضرت امام در فرمایشاتشان از اسلام و نظام حاکم بر شیخنشینان عرب در خلیج فارس و عربستان سعودی با عبارت منادیان اسلام آمریکایی» اشاره کرد بازمیگردد.
امام خمینی (ره) اسلام آمریکایی را شامل مواردی چون اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام مقدس نماها، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پاها ذکر میکند. ودر برابر اسلام ناب محمدی، اسلام پابرهنگان و محرومان معرفی می فرمایند
دیدگاه سیدقطب
سید قطب در سال ۱۹۴۹م دربارهٔ اسلام آمریکایی اذعان کرده بود که: "اسلامی را که آمریکا و همپیمانانش برای شرق میخواهند، آن اسلامی نیست که در مقابل استعمار و طاغوت مقاومت کند، بلکه از دیدگاه آنان اسلامی خوب است که فقط در مقابل کمونیسم قیام نماید و آن را برنتابد.
آنها نمیخواهند اسلام حکومت کند و حکومت اسلامی را تحمل نمیکنند، زیرا که اگر اسلام حکومت تشکیل داد، ملتها را به شکلی دیگر - برخلاف میل آمریکا - تربیت میکند و آنگاه است که مردم میدانند که باید صاحب قدرت باشند، استعمارگر را نپذیرفته و طردش نمایند، و میفهمند که کمونیسم وبائی است مانند استعمار و هر دو دشمن و گرند.
آمریکا و همپیمانانش برای شرق "اسلامی آمریکایی" میخواهند که فقط به عدم زاد و ولد، حضور ن در پارلمان و شکنندههای وضو فتوا دهد و هرگز در مورد اوضاع اجتماعی، اقتصادی و نظام مالی ما بحث نکنند و در مسائل ی، قومی و آنچه که ما را باهم وصل میکند و خلأها را برطرف میسازد، نه سخن بگویند و نه فتوایی صادر کنند و قانون گذاری، صدور حکم بر مبنای اصول و ثوابت اسلامی و تفوّق طلبی برای اسلام ممنوع است و نوشتن، سخن گفتن و صدور فتوا در آن مورد جواز ندارد"
دیدگاه ریچارد نیکسون
رئیسجمهور اسبق آمریکا ریچارد نیکسون در سال ۱۹۸۸م. در کتاب فرصت را دریابیم»، غرب - از آمریکا تا روسیه - را بر اتحاد علیه مسلمانانِ بنیادگرا» فراخوانده و گوشزد کرده بود که این نوع مسلمانان به دنبال مسائلی اند از قبیل:
- بازآفرینی گذشته به معنی احیای تمدن سابق اسلامی.
- تطبیق و اجرای کامل شریعت و قوانین اسلامی.
- معتقد اند که اسلام شامل دین و دولت است - و جدایی دین از ت را نمیپذیرند -.
۴- با وجود اینکه آنان به گذشته مینگرند، اما از گذشته برای ساختن آینده الهام میگیرند. آنها محافظه کار نبوده بلکه انقلابی اند.[۱۱]
دیدگاه فوکویاما
"فرانسیس فوکویاما" (به انگلیسی: Yoshihiro Francis Fukuyama) فیلسوف و نظریهپرداز استراتژی آمریکا " در اوائل سال ۲۰۰۲م. در مورد پروژه "اسلام آمریکایی" گفت:"اسلام در جهان، تنها تمدنی است که با مدرنیسم غربی مشکل دارد - و آن را نمیپذیرد -، جهان اسلام در سالهای اخیر مأمن ظهور حرکتهای اصولگرایانه ای بوده که تهای غربی را نمیپذیرند که هیچ، بلکه اساس مدرنیسم که نظام لائیک و غیر دینی است را رد میکنند. پس باید تحول اساسی از درون اسلام آغاز گردد. مسلمانان باید موضع خود را مشخص کنند که آیا با مدرنیسم و حاکمیت لائیک میخواهند کنار بیایند و با مسالمت زندگی کنند؟ یا خیر؟"
سوارکاسیت (محمدپیامنی )معروفیتهامحمد هی بران .محمدایرشت .محمد قرو سوار
اسلام امریکایی واسلام ناب محمدی (ص)دیدگاههای مختلف درباره اسلام
اسلام ,اسلامی ,ناب ,دین ,آمریکایی ,خدا ,است که ,اسلام ناب ,دین و ,اسلام آمریکایی ,و اسلام ,اسلام امریکایی، اسلام ,اسلام انسانهای بیدرد
درباره این سایت